Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “gevende liefde”

Vijfde zondag in de veertigdagentijd B
overweging_preek - zondag, 17 maart 2024
Het jongerenprogramma van de Stille Omgang was dit jaar in de O.L. Vrouwekerk aan de Keizersgracht in Amsterdam. De kerk heeft aanpalend een mooie, grote zaal en is groot genoeg om alle jongeren te kunnen bevatten. En gelukkig waren er velen gekomen...



Lezing voor Vrouwengroep kathedraal
artikel_overig - maandag, 16 oktober 2023
Zondagavond 15 oktober was ik bij de vrouwengroep van de kathedraal voor ontmoeting en een lezing over de visie van de H. paus Johannes Paulus II op de vrouw in de kerk. Het was een heel geschikte dag daarvoor, want 15 oktober is de feestdag van de heilige kerklerares en kloosterhervormster Teresa van Avila.



Ledendag Vereniging voor Latijnse Liturgie; feest van Matthias
overweging_preek - zaterdag, 14 mei 2022
Zaterdag 14 mei, feestdag van de heilige apostel Matthias, vierde de vereniging voor Latijnse Liturgie haar ledendag in en rond de Sint Vituskerk in Hilversum. Ik was daar voor de heilige Mis en een lezing over de heilige Maagd Maria in het Romeins Missaal en het Maria-missaal. Het zal vermoedelijk voor het eerst zijn geweest in de geschiedenis van café Dudok aldaar dat de zaak vol zat met belangstellenden voor een dergelijk thema!



drie eeuwige, één tijdelijke geloften
overweging_preek - zondag, 24 oktober 2021
Op 24 oktober was het groot feest in het heiligdom van Onze Lieve Vrouw ter Nood omdat drie blauwe zusters (zusters dienaressen van de Heer en de Maagd van Matará) hun eeuwige geloften aflegden en één zuster haar tijdelijke gelofte. De feestelijke Eucharistieviering werd door velen bijgewoond, evenals het feest na afloop van de plechtigheid in een grote tent achter het Julianaklooster.



26e Zondag door het jaar A
overweging_preek - zondag, 27 september 2020
Op de 26e zondag door het jaar was ik in de kathedraal waar we in ons gebed bijzonder hebben gedacht aan de kinderen en andere vluchtelingen in de kampen, aan de mensen van Tata-steel die in onzekere tijden leven, aan de bedrijven die lijden door de corona-pandemie en andere intenties (zie onder). Het katholieke geloof is een blij geloof, maar wel serieus. Het is een geloof in een God die nieuwe kansen geeft...



Het belang van gemeenschap, van vergeven en vergeving ontvangen
nieuws - vrijdag, 27 maart 2020
Wij missen veel, leven meer geïsoleerd, maar ervaren meer dan ooit hoe belangrijk gemenschap is. We moeten het samen doen! Vrijdagmiddag 27 maart hielden we in de kathedraal een boeteviering met aanbidding ter geestelijke voorbereiding op de gebedswake met de paus en de zegen Urbi et Orbi. We stonden er stil bij ons eigen leven in het gewetensonderzoek (zie onder) en daaraan voorafgaand heb ik een overweging gehouden.



31e zondag door het jaar B
overweging_preek - zondag, 4 november 2018
Op de 31e zondag door het jaar was ik in de kathedraal voor de Eucharistieviering, die door de meisjes van het kathedraal werd gezongen, onder leiding van Sanne Nieuwenhuijsen, de magistra cantus met dr. Ton van Eck, titulair organist van de kathedraal, aan het orgel. Het evangelie was...



nieuws - woensdag, 15 april 2015
Op woensdag­middag 15 april heeft zuster Maria Donata Ancilleri de eeuwige professie afgelegd en de monialen­wijding ontvangen in de kerk van Onze Lieve Vrouw van de Berg Karmel in Aalsmeer, die naast het Benedic­ti­nessen­klooster ‘Maria, tempel van de heilige Geest’ ligt. Door de eeuwige professie verbindt de zuster zich voor haar gehele leven aan haar monastieke klooster­roeping. Vele gelovigen uit binnen- en buiten­land waren getuigen van de plechtigheid



overweging_preek - zondag, 23 maart 2014
In de nacht van 22 op 23 maart kwamen vele duizenden gelovigen traditiegetrouw naar Amsterdam om de Stille Omgang te houden: een pelgrimstocht in stil gebed door het centrum van Amsterdam ter gedachtenis aan een Eucharistisch wonder dat in het jaar 1345 plaatsvond: het mirakel van Amsterdam.



Hartelijke felicitaties aan mgr. Bert van Megen
nieuws - vrijdag, 14 maart 2014
Het is sinds een jaar of twintig traditie in het bisdom Roermond dat in de eerste week van de veertigdagentijd op Rolduc een retraite wordt gehouden voor de priesters en diakens. Dit jaar was mij gevraagd die retraite te geven over de Constitutie Lumen Gentium van het tweede Vaticaans Concilie, omdat het dit jaar vijftig jaar geleden is dat dit belangrijke document is verschenen.



Van me af bijten of niet?
overweging_preek - maandag, 24 februari 2014
Tijdens de zondagse Eucharistieviering bij het Jongerenweekend in Heiloo, georganiseerd door de medewerkers van het jongerenpastoraat van het bisdom Haarlem-Amsterdam met medewerking vanuit Jong katholiek als vervolgtraject van de WJD voor verschillende bisdommen, heb ik de volgende homilie gehouden over de evangelielezing van de zevende zondag door het jaar (A)



5e zondag door het jaar
overweging_preek - zondag, 9 februari 2014
Op de vijfde zondag door het jaar was ik in de H. Dionysiusparochie in Heerhugowaard. mw. Jannie Ligthart-Slippens ontving de zending als catechetisch medewerker, na de afsluiting van haar studie aan het Sint Bonifatiusinstituut op de Tiltenberg, waarmee we haar van harte feliciteren. Haar echtgenoot was diaken, de pastoor F. Domen concelebreerde en een kleinzoon van de familie Ligthart was misdienaar!